AndersGeschreven

Vraag jij je klanten al om een Google review?

Een positieve Google review is meer waard dan je denkt! Benieuwd waarom jij voortaan ook wil inzetten op review marketing en hoe je dat best aanpakt?

Review marketing... Alweer een chique marketing term, maar zeker iets waar je als ondernemer aandacht aan hoort te besteden. Een goede Google review brengt immers meer op dan je denkt!

Hoe je klanten overtuigt om een positieve recensie na te laten en hoe je het aantal reviews de hoogte in krijgt? Met de praktische doe-het-zelf tips van AndersGeschreven verzamel je in geen tijd die gegeerde gele sterretjes .

Overal gele sterretjes

Je kan er niet naast kijken. De gele sterretjes met bijhorende Google reviewteksten verschijnen overal. Van zodra je een bedrijfsnaam of zoekopdracht met een locatie intypt in het Google zoekvenster, krijg je meestal direct een kaart te zien met lokale zoekresultaten. Daarbij geeft Google bij elk bedrijf meteen de gemiddelde review score en het aantal ontvangen recensies weer. En daar wordt effectief op doorgeklikt!

Kritisch als we zijn in onze leverancierskeuze zijn we nu eenmaal benieuwd wat anderen te vertellen hebben over hun ervaringen. Zeker negatieve recensies willen we gelezen hebben om ons te behoeden voor een foute keuze. Al kan je als ondernemer ook handig inspelen op slechte beoordelingen en er alsnog een positief verhaal mee bouwen.

google review resto antwerpen

weergave in Google zoekresultaten als zoekterm meerdere resultaten oplevert

google review resto antwerpen

weergave in Google zoekresultaten als zoekterm één enkel resultaat oplevert

De positieve effecten van positieve reviews

  • Hoe hoger je Google review score, hoe groter de kans dat een Google gebruiker naar jouw bedrijf doorklikt. Uiteraard zal een goede score je potentiële klant ook meer vertrouwen schenken waardoor die sneller geneigd zal zijn om met jouw bedrijf zaken te doen. Google reviews hebben dus een rechtstreeks effect op het klik- en aankoopgedrag van je toekomstige klanten!
  • Simpel uitgelegd zijn zoekmachines als Google commerciële bedrijven die een goede service aan hun gebruikers willen bieden. Hoe beter de Google service, hoe vaker we Google gebruiken. Hoe meer gebruikers, hoe meer interesse van adverteerders en hoe hoger de inkomsten voor Google. Precies daarom blijven zoekmachines hun algoritmes (de formules waarmee ze bepalen welke zoekresultaten bovenaan verschijnen) continu verbeteren. De criteria worden almaar aangescherpt. Zo hecht Google steeds meer belang aan Expertise, Authority en Trust (Google EAT principe). Reviews passen perfect in dat plaatje en daarom zullen websites met veel goede reviews doorgaans hoger in Google zoekresultaten belanden.

 

Meer Google reviews verzamelen doe je zo

Werk eerst je Google Mijn Bedrijf vermelding bij

Log eerst in bij Google Mijn Bedrijf (Google My Business) en werk daar de gegevens van je onderneming bij. Hoe vollediger je het bedrijfsprofiel op Google invult, hoe beter!

Zorg ervoor dat Google je contactgegevens niet alleen in je GMB-profiel, maar ook op je website terugvindt.

  • Herhaal de plaatsnaam van je vestigingsplaats op verschillende pagina's. Bij voorkeur in de slug van je url (www.bedrijfsnaam.be/slug-met-plaatsnaam), in je H1-titel en/of in de eerste alinea van je body tekst.
  • Vermeld je volledige contactgegevens (inclusief bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer) ook integraal. Bijvoorbeeld in de voettekst (footer) en zeker op je CONTACT pagina.

In je GMB dashboard zie je ook een optie REVIEWFORMULIER DELEN. Daar vind je de rechtstreekse link naar het Google Review formulier naar jouw bedrijfspagina terug. Haal deze link tevoorschijn en sla hem goed op, want dit is dé link die je met je klanten en fans gaat delen.

Meer reviews op Google verkrijgen

Klik op bovenstaande afbeelding en ontdek wat je te zien krijgt na een klik op een rechtstreekse review link. Direct 5 aanklikbare sterretjes als je ingelogd bent met je Google profiel of eerst een log-in scherm voor de sterretjes alsnog verschijnen. 

Deel je review link met je klanten en fans

Natuurlijk willen je klanten en fans je wel een positieve Google review schrijven. Aan jou om ervoor te zorgen dat ze dat snel en gemakkelijk kunnen doen en zich zeker niet bedenken omdat ze niet terugvinden waar ze hun positieve feedback kwijt kunnen. Hier komt de rechtstreekse Google Review Link goed van pas, want die kan je op verschillende plaatsen delen door een stukje tekst, een afbeelding of een Google button daarnaartoe te hyperlinken.

Herhaal de link op verschillende plaatsen. Denk hierbij aan je e-mailhandtekening, digitale verkoopsfacturen, je bedrijfswebsite, social media berichten, enz ...

Eerst reviews geven, dan reviews krijgen

Elke ondernemer ziet graag positieve Google recensies verschijnen. Kruip dus in je pen en doe eerst je zakenrelaties plezier met een leuke online review. Hun dankbaarheid voor je sympathieke geste volstaat misschien al om zelf extra positieve reviews terug te krijgen.

Stel een expliciete vraag

Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen... Wat is de kans dat een tevreden klant niet op je vraag voor een online review ingaat als je die vraag op de man/vrouw af stelt? Trouwens... Als jij zelf zo'n vraag krijgt én je bent tevreden van de geleverde service, zou jij dan twijfelen om 2 minuutjes vrij te maken en de vraagsteller te plezieren? Juist!

Stuur een duidelijke e-mail naar je voormalige en huidige klanten en vraag hen expliciet om een online review voor je te schrijven. Let er wel op dat je het hen zo eenvoudig mogelijk maakt door meteen de rechtstreekse review link te delen. Wedden dat het aantal recensies op je Google profiel heel snel aandikt?

Tip: Vergeet niet om de ontvangen reviews te beantwoorden (ook via je GMB-dashboard) en je klanten te bedanken voor de moeite!

Review marketing: the next level

  1. Alles valt te automatiseren. Ook het verzamelen van online reviews. Bijvoorbeeld door standaard een e-mail met een review aanvraag te versturen bij afronding van elke samenwerking. Doe dit bij voorkeur niet als je de factuur stuurt, maar enige tijd daarna. Zo heb je een extra contactmoment met je klant, die je opvolging vast zal appreciëren. Misschien overwoog die wel net een nabestelling en gaf je opvolgmailtje net de doorslag...
  2. Durf acties koppelen aan je review marketing strategie. Verloot een leuke prijs onder alle indieners van online reviews of toon je warm hart en stort voor elke ontvangen review 1 € op de rekening van je favoriete goede doel. Zo combineer je relatief goedkope marketing met onbetaalbare meerwaarde voor je branding en bedrijfsreputatie.  Een win-win-win situatie voor jezelf, voor de maatschappij én voor de klant die zonder extra uitgaven ook een steentje bijdraagt aan het goede doel.

Gewoon doen!

Niet de tijd of de scherpe pen om zelf een aanvraagmail voor extra reviews neer te pennen? Benieuwd hoe je je review marketing nog meer doet renderen? Of een heel ander marketingidee waar je even over wil sparren?

Stel ons al je vragen

<< Terug naar de Blog